• Laman Utama
  • Perkhidmatan
  • Perkhidmatan Pembedahan
  • Oftalmologi

Jabatan Oftalmologi

  • Jabatan Oftalmologi yang terletak di tingkat satu Bangunan Poliklinik merupakan pusat rujukan perawatan mata bagi kawasan utara negeri Perak. Ini termasuk daerah Larut,

    Matang dan Selama serta Kerian.  Selain itu perkhidmatan Jabatan Oftalmologi juga meliputi Daerah Kuala Kangsar, dan Daerah Hulu Perak, termasuk Kedah Selatan iaitu Selama 

    Kedah, dan kawasan yang berdekatan.Jabatan Oftalmologi sentiasa menyusun strategi dalam mempertingkatkan rawatan oftalmik pesakit dan menjadi nadi utama dalam

    penerimaan kes-kes perawatan mata termasuk memberi perkhidmatan kes-kes kecemasan bagi anggota yang bertugas di atas panggilan (on-call). Jabatan ini telah berusaha

    untuk memberikan perkhidmatan terbaik buat pelanggan dan juga memastikan aktiviti-aktiviti berlandaskan pelan strategi jabatan berjalan lancar sepanjang tahun .

  • VISI

    Ke Arah Oftalmologi Sempurna

    MISI

    Untuk menyediakan perkhidmatan pemulihan dan diagnosis yang tepat, berkesan, mencukupi serta memuaskan pesakit yang memerlukan rawatan kepakaran dan susulan.

    PIAGAM PELANGGAN

    Setiap pesakit akan diberi perkhidmatan seperti berikut :

    • Masa Pendaftaran adalah 10 minit
    • 90% pesakit dilihat oleh Pegawai Perubatan di dalam tempoh 90 minit
    • Memberi rawatan mata yang sewajarnya dan berkualiti demi meningkatkan penglihatan mata ke tahap yang maksimum
    • Setiap pelanggan akan dilayan dengan sebaik mungkin, mesra, hormat, bertimbang rasa, bersopan santun, jujur dan ikhlas
    • Setiap pesakit akan diberi penerangan yang jelas mengenai prosedur dan rawatan yang dicadangkan termasuk risiko dan pilihan yang lain
    • Pesakit yang memerlukan rawatan yang tidak terdapat di Jabatan ini akan dirujuk ke Hospital lain yang sesuai
    • Setiap pesakit akan diberi jaminan bahawa semasa rawatan diberi, kerahsiaan dan kehormatan pesakit (terutama pesakit wanita) akan dirahsiakan dan hanya diberitahu kepada pihak yang tertentu sahaja dengan izin pesakit atau warisnya tertakluk kepada undang-undang yang sedia ada.

     

    OBJEKTIF

    • Berusaha memberikan perkhidmatan yang cekap, berkesan, dan berkualiti kepada pelanggan
    • Berusaha sedaya upaya memelihara kesihatan mata demi kesempurnaan penglihatan
    • Merawat, memulihkan atau mengurangkan kerosakan mata serta mengekalkan taraf penglihatan yang maksimum
    • Memberi perkhidmatan pencegahan, pengesanan, perawatan awal, pembedahan dan pemulihan yang cekap serta berkesan agar kes-kes kecacatan penglihatan dapat dikurangkan.
  • Rawatan Pesakit Luar

    Rawatan pesakit luar mata dikendalikan pada setiap hari Selasa, Rabu dan Jumaat, manakala bagi kes-kes pemeriksaan sebelum pembedahan diberi temu

    janji pada hari Isnin dan Khamis. Bagi kes ulangan temu janji diberi mengikut temu janji pada hari Selasa, Rabu dan Jumaat

     

    Rawatan Kecemasan Mata

    Rawatan kecemasan pesakit mata diberikan setiap hari bekerja di klinik mata di mana seorang pegawai perubatan mata atas panggilan ditempatkan di sana.

    Pesakit yang membawa surat rujukan atau pesakit mata yang memerlukan rawatan segera akan dilihat secara terus oleh pegawai perubatan mata.

    Kes-kes kecemasan di luar waktu pejabat akan dirujuk terus kepada pegawai perubatan yang bertugas di atas panggilan (On-Call) oleh klinik kesihatan

    atau melalui Jabatan Kecemasan hospital berdekatan.

     

    Rawatan Pesakit Dalam

    Dikendalikan di wad D3 dan C5 di mana pesakit dimasukkan untuk pembedahan dan rawatan selanjutnya.

     

    Rawatan Pembedahan

    Rawatan pembedahan dilakukan secara elektif ataupun kecemasan mengikut jenis-jenis masalah mata. Ia juga boleh dilakukan secara bius setempat dan

    bius am. Pakar akan berbincang dengan pesakit berkenaan rawatan pembedahan yang terbaik untuk pesakit. Pembedahan elektif diadakan tiga kali seminggu

    iaitu setiap hari Isnin, Rabu dan Khamis setiap minggu. Pembedahan elektif boleh dipilih untuk dijalankan secara rawatan pesakit dalaman atau kemasukan

    hari pembedahan (day surgery admission).

     

    Rawatan Laser

    Jenis-jenis rawatan laser yang terdapat di jabatan ini termasuk Argon Laser dan YAG Laser.

     

    Kes-kes Rujukan

    Semua kes mata yang dirujuk ke Hospital Taiping mesti disertakan dengan surat rujukan. Pada waktu pejabat semua kes rujukan akan dikendalikan oleh

    klinik kecemasan Oftalmologi. Kes-kes yang dirujuk dari jabatan atau unit lain, klinik-klinik kesihatan atau klinik swasta akan disaring dan diberi rawatan

    atau temu janji mengikut keseriusan penyakit yang dihidapi pesakit. Kes-kes kecemasan yang hendak dirujuk perlu berbincang terlebih dahulu dengan

    pegawai perubatan yang bertugas atas panggilan.

     

    Perkhidmatan Optometri

    Perkhidmatan yang diberi adalah seperti berikut:

    • Perkhidmatan Optometri Am
    • Perkhidmatan Kanta Lekap
    • Perkhidmatan Penglihatan Binokular dan Ortoptik
    • Perkhidmatan Penglihatan Terhad
    • Perkhidmatan Optometri Terhad
    • Perkhidmatan Optometri Pediatrik
    • Perkhidmatan Diagnostik Khas

     

    Lawatan Pakar ke Hospital Selama dan Parit Buntar

    Lawatan pakar dilakukan sekali sebulan di Hospital Selama dan Parit Buntar mengikut tarikh yang telah ditetapkan.